så mysigt att vara tillbaka i stallet

Hej! Igår hade jag min första dag i stallet. Det är så konstigt att vara på anläggningen, hur många gånger har jag inte gått in genom de där stalldörrarna liksom? Och nu går det runt tre månader mellan varje besök. Men det är fortfarande samma människor och till stor del samma hästar på plats så det tar inte många minuter innan man känner sig som hemma igen. Underskattade hur lång tid det tar att göra alla "stallsysslor" dock. Spenderade nästan sex timmar i stallet igår, förstår inte var tiden tog vägen! Men å andra sidan tar allt lite längre tid när man pratar samtidigt.
 
 
Hopptränade för Susanne med ridskolehästen Matrix först. Han är långt ifrån mitt förstahandsval bland lektionshästarna men hästen jag skulle ridit hade varit dålig så då fick det bli en tur på mattan. Jag var ganska nervös och inte supertaggad (ville inte bli avbockad + han är ganska tråkig/svår att rida dressyr på). Men efter några språng fick vi till det tycker jag. Avslutade med att hoppa en bana på åtta språng där hindrena låg på 80-90 cm. Han hoppar mig nästan ur sadeln ibland för att han tar i så mycket (och är ganska stor). Men efter att vi fick komma på linjen (kombination med 1 glp. språng i mellan -> 4 glp. språng till ett räcke) en extra gång fick jag till en bra känsla i både avsprångspunkt, tempo och följsamhet.
 
 
Sen var det dags för en lite mindre häst (ponny) att få röra på sig. Det var första gången jag red Jumanji och jag blev väldigt positivt överraskad. Vi hade hela ridhuset för oss själva, superskönt! I uppvärmningen fick han gå med lite lösa tyglar i skritt och trav och bara lulla på. Dels för att jag skulle kunna känna in vad det var för häst lite i taget, och dels för att han skulle kunna komma till avslappning. I galoppen gjorde jag en liten övning som jag upprepade i båda varven: lätt sits, lite längre tygel och något ökad galopp på långsidorna. På kortsidorna satte jag mig ned och jobbade honom i lite mer kontrollerad galopp på 15-20 meters volter. Kändes som att det var en jättebra början av passet för sedan gick det mycket bättre att jobba honom i traven utan att han spände till. Vi red lite skänkelvikningar, öppnor och mycket serpentiner och volter. När jag travade av fick han komma ner med halsen och jobba lång och låg, och det kändes verkligen skillnad mot början av passet. Tycker att det var en väldigt trevlig ponny som blev både mjuk och känslig när man kommit över den första kullen och fått honom att slappna av! :-)
 
Idag ska jag rida familjens andra ponny och Jennies ögonsten Miro. Det blir första gången jag rider honom också, och eftersom han är lite svårare ska jag få hjälp av Pernilla idag. Alltid bra att träna dressyr!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback