vårt sjuka konsumtionssamhälle

Sitter just nu i skolan och skriver på mitt projektarbete som handlar om konsumtion. Läs igenom de två texterna och jämför dem för dig själv i huvudet. Det är väldigt stor skillnad på behov och behov.
 

Att behöva något för mig. Jag behöver äta regelbundet. Jag behöver sova bra under natten. Jag behöver studera nu, för att senare i livet kunna försörja mig. Jag behöver känna mig omtyckt, respekterad och älskad. Jag behöver stimuleras både kroppsligt och själsligt, utmanas och utvecklas för att må bra.

 

Jag behöver köpa en ny mascara, min har tagit slut. Jag behöver köpa nya kläder när jag har tröttnat på mina gamla. Jag behöver köpa cola och snus för att stilla mina behov. Då och då behöver jag unna mig lite lyx i vardagen, som en godispåse efter skolan. Jag behöver den där dyra mobilen för att kunna hålla kontakt med mina vänner. Och jag behöver definitivt en bra laptop med internet som inte är för segt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback