Tar en paus från tentaplugget för att ventilera lite åsikter.

Jag brukar inte ge mig in i debatter på sociala medier, och jag brukar ännu mer sällan prata politik. Men jag är uppriktigt sagt svinförbannad just nu.
 
En ICA-butik i min hemkommun har börjat skylta på arabiska också för att underlätta för det stora antal invandrare som handlar där. Man skulle kunna tro att alla som har något innanför pannbenet om inte hyllade så åtminstone lät detta passera obemärkt, men nej. Det blir totalt ramaskri i kommentarsfälten. Förlåt för att jag idiotförklarar människor nu men det är inte svårt? "Om jag kom till ett nytt land skulle jag minsann lära mig språket". Ja vad bra, första dagen då också antar jag? "Nu behöver dom inte lära sig svenska, de måste anpassa sig till vårt samhälle och vara glada att de får komma hit". Fast det finns ju faktiskt mer i livet än att handla på ICA? Och varför ska vi vara så förbannat stela och omöjliga? Det har absolut ingen påverkan i alla svensktalande människors vardag att det också nu är skyltat på arabiska, men det kan underlätta enormt för nyanlända familjer.
 
Jag skulle kunna ta upp fler frågor (Björn Söder som talman, bussen med flyktingar, tiggeri mm), men jag tror att ni kan gissa er fram till vad jag tycker ändå. Jag är så trött på alla rasister och främlingsfientliga okunniga människor det finns där ute. Och framför allt blir jag så rädd över hur människor, även i min närhet och bland vänner på facebook, agerar och uttrycker sig.
 
Tackar för mig och åtegår till pluggandet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback