inspirerande dagar

I onsdags var jag på en sjukt bra föreläsning med Björn Hurtig, advokat och delägare i Hurtig and partners. Han var en väldigt bra föreläsare må jag säga, satt på tårna i två timmar och det kunde lika gärna ha varit tio minuter med tanke på hur snabbt tiden gick. Han berättade om en hel del fall han haft på senare tid och han var så kunnig och engagerad: det var fantastiskt. Jag säger då det - verksamma jurister som berättar om verkliga fall är 10 gånger bättre än att läsa en deckare eller gå på bio. De inspirerar mig till att kämpa vidare och gör det så tydligt vart det är jag vill nå.
 
Annika Öster, tidigare chefsåklagare och nu generaldirektör vid brottsoffermyndigheten var torsdagmorgonens föreläsare. Första timmen var inte så gripande då hon berättade om brottsoffermyndighetens verksamhet. Den andra timmen handlade uteslutande om hagamannen. Jag trodde att det inte kunde bli bättre efter Hurtigs föreläsning men detta var tamejtusan i samma klass. Annika var åklagare i målet mot hagamannen och var med andra ord en av de mest centrala personerna i rättegången mot honom (som förövrigt hölls bakom stängda dörrar). Det var vansinnigt intressant att lyssna på samtidigt som det var väldigt hemskt. Många kvinnor är ärrade för livet på grund av denna man som dessutom hade både fru och barn medan han begick alla övergrepp... Nog känns det lite obehagligt att han förmodligen kommer ut om knappt två år också.
 
Efter föreläsningen i torsdags var det mässa för alla jurister. Minglade runt och pratade med företag i fyra timmar!! I början var det lite läskigt men de flesta var otroligt trevliga. Efter cirka tre timmar vågade jag och Emil oss fram till Mannheimer Swartling och stod och pratade med två personer därifrån i säkert en halvtimme. För er som inte vet är det en affärsjuridisk byrå, den största i norden om jag inte minns fel. De såg alla väldigt proffsiga ut och för mig som läst juridik i en termin är det lite skrämmande att prata med mycket äldre, mycket mer uppklädda och mycket kunnigare människor. Men de var bland de trevligaste på mässan och verkade ha ett välfungerande och rättvist system inom företaget. Det enda som var skrämmande var vilka betyg som krävdes för att få börja jobba hos dem.  Men det är ett tag kvar innan jag behöver oroa mig allt för mycket över sådant.
 
 
Lite dålig bild men fick med mig en massa goodiebags från mässan. Alla prackade på en saker (och jag klagar inte). En fickplunta, matlåda med fryslock, termosmugg, pennor, flikar, anteckningsblock, mobiltillbehör, väska osv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback